Konflikty na pracovisku sú prirodzenou súčasťou spolupráce. Úlohou lídrov a HR je zachytiť ich včas, pomôcť zúčastneným stranám komunikovať problém s empatiou a doviesť ich k riešeniu, ktoré je férové a udržateľné. Prinášame vám štyri spôsoby, ako konfliktom porozumieť a vyriešiť ich.
Niektoré spory vzniknú nepochopením v e-mailoch, iné sú vážnejšie a týkajú sa citlivejších situácií. Každý konflikt – či už drobný alebo zásadnejší – je však dôležitý pre aspoň pre jednu stranu. Ak ho zachytíte včas, pomenujete a uzavriete jasnou dohodou, prinesie to do kolektívu viac dôvery a zároveň motivuje k lepšiemu výkonu na pracovisku.
Či už ide o malý startup alebo medzinárodnú firmu, pomôže niekoľko jednoduchých návykov, ktoré brzdia eskaláciu sporov:
Rýchla spätná väzba znižuje emócie, podporuje otvorenosť a zároveň funguje ako prevencia pred vážnejšími situáciami.
Vo firmách sa často objavuje nálepkovanie typu „on je náladový“ či „ona to vždy pokašle, lebo je neustále vystresovaná“. Namiesto toho použite miništruktúru SBI – Situácia, Správanie, Dopad, ktorá drží diskusiu pri faktoch a smeruje k riešeniu. Predídete tak nálepkovaniu zamestnancov, pochopíte realitu práce vášho tímu a nastavíte si efektívne riešenia.
Príklad:
Situácia: „V piatok popoludní bola tímu zadaná nová úloha s deadlineom utorok ráno.“
Správanie: „Spustili sme ju paralelne so staršími úlohami, hoci máme dohodu, že v piatok po 14:00 nezačíname nové projekty.“
Dopad: „Nestihli sme dokončiť rozpracované veci a nová úloha je iba na začiatku riešenia – dva projekty otvorené, ani jeden odovzdaný načas.“
Riešenie: „Prosíme, aby ste rešpektovali pravidlá firmy a, pokiaľ nejde o urgentné úlohy, počkali na ďalší deň.“
Ak sa v pracovnom prostredí rieši vážnejší problém, ktorý si vyžaduje neutrálne prostredie alebo tretiu stranu, firmám môže pomôcť externý mediátor. Mediácia je dôverný a dobrovoľný proces, v ktorom mediátor vedie odborný dialóg so všetkými stranami konfliktu a pomáha nájsť obojstranne prijateľnú dohodu. Zamestnanci tak môžu vyjadriť svoj názor bez obáv z toho, čo si o tom pomyslí vedenie, a bez strachu zo straty pracovného miesta. Dobrá mediácia šetrí čas, peniaze aj vzťahy a môže ochrániť dobré meno firmy pred sťažnosťami, disciplinárnym konaním či právnym sporom.
Veľa napätia a stresu ústi do konfliktov. Zamestnanci bývajú podráždení, cítia tlak na výkon a nemajú priestor na relax a na pravidelné prestávky počas práce. Starostlivosť o ľudí je často účinnou prevenciou pred vyhorením, konfliktmi aj zvažovaním odchodu zo zamestnania.
Podpora zamestnancov nemusí byť náročná – často stačia malé, premyslené kroky. Napríklad vytvorenie príjemného priestoru s kuchynkou, kde si môžu dopriať nutrične vyváženú desiatu, alebo zavedenie drobných regeneračných rituálov, ako je spoločná kávová prestávka v zasadačke. Veľkým prínosom sú aj flexibilné benefity, ktoré si zamestnanci môžu prispôsobiť svojim individuálnym potrebám – napríklad prostredníctvom karty Edenred Benefits. Tá im umožňuje pohodlne uhradiť služby ako kozmetika, šport či kultúrne podujatia u vybraných partnerov. Jednoduché a zmysluplné čerpanie benefitov prispieva k lepšej atmosfére v tíme a zvyšuje celkovú spokojnosť vo firme.
Viac o Edenred Benefits nájdete TU.
Raz mesačne si pozrite niekoľko jednoduchých ukazovateľov: skracuje sa čas od nahlásenia problému po prvý rozhovor? Zachytávate viac „prekážok“ už na poradách? Klesá počet opätovne eskalovaných sporov? Ak väčšina z týchto signálov ide správnym smerom, vaše návyky fungujú.
Konflikt je informácia, nie hrozba. Ak ju viete zachytiť, pomenovať faktami a premeniť na konkrétne riešenia, vytvoríte kultúru, v ktorej ľudia viac spolupracujú a komunikujú.