Slovensko
Menu
Index » Blog » Aktuality » Blog » 4 spôsoby, ako riešiť konflikty na pracovisku
Uverejnené  17.10.25  v 

4 spôsoby, ako riešiť konflikty na pracovisku

4 spôsoby, ako riešiť konflikty na pracovisku

Konflikty na pracovisku sú prirodzenou súčasťou spolupráce. Úlohou lídrov a HR je zachytiť ich včas, pomôcť zúčastneným stranám komunikovať problém s empatiou a doviesť ich k riešeniu, ktoré je férové a udržateľné. Prinášame vám štyri spôsoby, ako konfliktom porozumieť a vyriešiť ich.

Niektoré spory vzniknú nepochopením v e-mailoch, iné sú vážnejšie a týkajú sa citlivejších situácií. Každý konflikt – či už drobný alebo zásadnejší – je však dôležitý pre aspoň pre jednu stranu. Ak ho zachytíte včas, pomenujete a uzavriete jasnou dohodou, prinesie to do kolektívu viac dôvery a zároveň motivuje k lepšiemu výkonu na pracovisku.

1.    Zachyťte problém skôr, než narastie

Či už ide o malý startup alebo medzinárodnú firmu, pomôže niekoľko jednoduchých návykov, ktoré brzdia eskaláciu sporov:

  • 1:1 raz týždenne – krátky rozhovor s vedúcim tímu, CEO alebo HR o atmosfére, tempe práce a prípadných prekážkach.
  • inbox na podnety – jasné miesto na sťažnosti a obavy s garanciou odpovede do 48 hodín.
  • „prekážky v práci“ v agende porád – do porád zaveďte rubriku „prekážok“, v ktorej zamestnanci jasne a transparentne pomenujú, čo im bráni doručiť výsledok. Zamestnancom to ukáže, že pre vašu firmu problémy nie sú tabu témou, práve naopak.

Rýchla spätná väzba znižuje emócie, podporuje otvorenosť a zároveň funguje ako prevencia pred vážnejšími situáciami.

2.    Nenálepkujte zamestnancov – hovorte faktami (SBI)

Vo firmách sa často objavuje nálepkovanie typu „on je náladový“ či „ona to vždy pokašle, lebo je neustále vystresovaná“. Namiesto toho použite miništruktúru SBI – Situácia, Správanie, Dopad, ktorá drží diskusiu pri faktoch a smeruje k riešeniu. Predídete tak nálepkovaniu zamestnancov, pochopíte realitu práce vášho tímu a nastavíte si efektívne riešenia.

Príklad:
Situácia: „V piatok popoludní bola tímu zadaná nová úloha s deadlineom utorok ráno.“
Správanie: „Spustili sme ju paralelne so staršími úlohami, hoci máme dohodu, že v piatok po 14:00 nezačíname nové projekty.“
Dopad: „Nestihli sme dokončiť rozpracované veci a nová úloha je iba na začiatku riešenia – dva projekty otvorené, ani jeden odovzdaný načas.“
Riešenie: „Prosíme, aby ste rešpektovali pravidlá firmy a, pokiaľ nejde o urgentné úlohy, počkali na ďalší deň.“

3.    Vážnejšie konflikty môžu potrebovať externú pomoc

Ak sa v pracovnom prostredí rieši vážnejší problém, ktorý si vyžaduje neutrálne prostredie alebo tretiu stranu, firmám môže pomôcť externý mediátor. Mediácia je dôverný a dobrovoľný proces, v ktorom mediátor vedie odborný dialóg so všetkými stranami konfliktu a pomáha nájsť obojstranne prijateľnú dohodu. Zamestnanci tak môžu vyjadriť svoj názor bez obáv z toho, čo si o tom pomyslí vedenie, a bez strachu zo straty pracovného miesta. Dobrá mediácia šetrí čas, peniaze aj vzťahy a môže ochrániť dobré meno firmy pred sťažnosťami, disciplinárnym konaním či právnym sporom.

4.    Predchádzajte konfliktom starostlivosťou o zamestnancov

Veľa napätia a stresu ústi do konfliktov. Zamestnanci bývajú podráždení, cítia tlak na výkon a nemajú priestor na relax a na pravidelné prestávky počas práce. Starostlivosť o ľudí je často účinnou prevenciou pred vyhorením, konfliktmi aj zvažovaním odchodu zo zamestnania.

Podpora zamestnancov nemusí byť náročná – často stačia malé, premyslené kroky. Napríklad vytvorenie príjemného priestoru s kuchynkou, kde si môžu dopriať nutrične vyváženú desiatu, alebo zavedenie drobných regeneračných rituálov, ako je spoločná kávová prestávka v zasadačke. Veľkým prínosom sú aj flexibilné benefity, ktoré si zamestnanci môžu prispôsobiť svojim individuálnym potrebám – napríklad prostredníctvom karty Edenred Benefits. Tá im umožňuje pohodlne uhradiť služby ako kozmetika, šport či kultúrne podujatia u vybraných partnerov. Jednoduché a zmysluplné čerpanie benefitov prispieva k lepšej atmosfére v tíme a zvyšuje celkovú spokojnosť vo firme.
Viac o Edenred Benefits nájdete TU.

Ako zistiť, že sa posúvate správnym smerom

Raz mesačne si pozrite niekoľko jednoduchých ukazovateľov: skracuje sa čas od nahlásenia problému po prvý rozhovor? Zachytávate viac „prekážok“ už na poradách? Klesá počet opätovne eskalovaných sporov? Ak väčšina z týchto signálov ide správnym smerom, vaše návyky fungujú.

Konflikt je informácia, nie hrozba. Ak ju viete zachytiť, pomenovať faktami a premeniť na konkrétne riešenia, vytvoríte kultúru, v ktorej ľudia viac spolupracujú a komunikujú.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram