Slovensko
Menu
Index » Blog » Aktuality » Blog » Rok 2025 zmenil firemné benefity: čo si zamestnanci skutočne vážia?
Uverejnené  10.12.25  v 

Rok 2025 zmenil firemné benefity: čo si zamestnanci skutočne vážia?

Rok 2025 definitívne potvrdil to, čo sa ako trend javilo už niekoľko ostatných rokov. Benefity už nie sú len príjemným bonusom. Stali sa jazýčkom na váhach, ktorý rozhoduje o lojalite, motivácii aj o tom, či zamestnanec ostane alebo sa poobzerá po inej pracovnej ponuke. Jesenný FOOD Barometer 2025 priniesol detailný pohľad na to, čo Slováci od zamestnávateľov naozaj očakávajú.

Rok, ktorý sa o pár dní končí, v plnej nahote odhalil fakt, že zamestnanci začali ako hodnotu vnímať kvalitu života, zdravie a medziľudské vzťahy. Práve tie sú  podľa prieskumu jedným z najvýznamnejších faktorov pracovnej spokojnosti.

Podľa Lívie Bachratej, riaditeľky pre Public Affairs v Edenred, ide o trend, ktorý bude v najbližších rokoch ďalej silnieť: „Zamestnanci dnes nevnímajú benefity izolovane. Spájajú si ich s firemnou kultúrou, starostlivosťou zo strany zamestnávateľa a celkovým pocitom spravodlivosti. Keď firma zvolí benefity, ktoré dávajú reálny zmysel, dokáže nimi posilniť motiváciu aj dlhodobú lojalitu.“

Strava ako benefit

Jedným z dôležitých zistení FOOD Barometra je to, že benefitom číslo jeden sa stalo stravovanie. Až 60,7 percenta ľudí označilo stravné lístky alebo príspevok na stravu za najobľúbenejší a najhodnotnejší benefit. Dôvod je pritom úplne prozaický – v čase, keď ceny potravín neustále stúpajú, je kvalitný obed jediným benefitom, ktorý zamestnanci využívajú každý deň a ktorý má priamy dosah na ich zdravie, energiu a produktivitu.

Pre mnohých zamestnancov je príspevok na stravu zároveň reálna úľava v rodinnom rozpočte. Podľa výsledkov prieskumu si až 75 percent ľudí myslí, že stravné lístky im zvyšujú rozpočet na jedlo, a 68,6 percenta ich považuje za najjednoduchšie riešenie pracovného obeda. Do hry tu vstupuje aj psychologický faktor. Viac ako polovica zamestnancov priznala, že vďaka benefitu pociťujú menej stresu a takmer 42 percent uviedlo, že vďaka nemu jedia lepšie.

Strava sa tak stáva jedným z najkomplexnejších benefitov. Pomáha v každodennom fungovaní, výrazne prispieva k pohode počas dňa a zamestnancov motivuje jesť pravidelne a kvalitne. Práve toto oceňujú najviac.

Vzťahy na pracovisku

Ak by sme mali definovať hlavnú emóciu roka 2025 v pracovnom prostredí, bola by to túžba po ľudskosti. FOOD Barometer ukazuje, že až 72 percent zamestnancov považuje medziľudské vzťahy za najdôležitejší faktor spokojnosti v práci. Dokonca ešte dôležitejší než samotná výška platu.

Je pozoruhodné, ako sa v tomto trende odzrkadľuje postpandemická skúsenosť. Roky, ktoré priniesli izoláciu a zmenu pracovného režimu, zamestnancov naučili, že tímová atmosféra je jednou z najkľúčovejších súčastí pracovného života. Na pracovisku, kde fungujú vzťahy aj komunikácia a kde panuje dôvera, je ľahšie podávať dobré výkony aj zvládať krízové obdobia.

„Firmy často investujú veľa energie do toho, aby motivovali tím rôznymi formami odmien. No zabúdajú, že spokojnosť stojí aj na elementárnych veciach, ako je kvalitné vedenie, podpora, spätná väzba či pocit férového zaobchádzania. To všetko vytvára prostredie, kde benefity získavajú svoj skutočný význam,“ zhodnotila L. Bachratá.

Flexibilita a dovolenka navyše

Rok 2025 ukázal aj to, že Slováci si čoraz viac vážia čas. Flexibilná pracovná doba, ktorá bola kedysi skôr výnimočným benefitom, sa stáva druhou najčastejšou požiadavkou. Až polovica respondentov ju označila za jednu z troch najcennejších výhod. Za ňou nasleduje dovolenka nad rámec zákona a možnosť pracovať aspoň čiastočne z domu.

Ide o jasný signál, že zamestnanci od práce očakávajú rovnováhu. Možnosť plánovať si deň podľa potrieb rodiny, zdravotných záležitostí či osobných preferencií je pre mnohých cennejšia ako finančné benefity.

Ukazuje to aj narastajúci záujem o benefity spojené so zdravím či vzdelávaním. Čoraz viac ľudí očakáva, že zamestnávateľ investuje do ich dlhodobého rozvoja a udržateľného životného štýlu.

Udržateľnosť ako hodnota

FOOD Barometer ukázal aj to, že zamestnanci dnes nevnímajú benefity len cez peniaze či pohodlie. Takmer 70 percent opýtaných by ocenilo, keby zamestnávateľ podporoval ich vyvážené a zodpovedné stravovanie – či už tým, že odporúča kvalitné prevádzky, spolupracuje s reštauráciami, ktoré neplytvajú jedlom, alebo motivuje ľudí jesť vyváženejšie.

Nejde len o to, aby mal človek teplý obed. Ide o to, aby firma podporila zdravší životný štýl aj rozumný prístup k jedlu. Zamestnanci to vnímajú ako signál, že zamestnávateľ premýšľa o ich dlhodobej pohode.

„Benefity, ktoré podporujú vyvážené a zodpovedné stravovanie, sú odrazom širšieho nastavenia firmy. Ukazujú, že zamestnávateľ myslí nielen na pohodu ľudí v práci, ale aj na spoločnosť a životné prostredie, ktoré spolu tvoríme,“ objasňuje L. Bachratá.

Čo z toho vyplýva pre firmy

Výsledky FOOD Barometra v sebe nesú odkaz pre zamestnávateľov: benefity, ktoré majú reálnu hodnotu, sú tie, ktoré ovplyvňujú každodenný život zamestnancov. Také, ktoré zlepšujú zdravie, vzťahy, komfort, pracovný rytmus a pocit bezpečia. Stravovacie benefity, flexibilita a férové vedenie sú trojuholníkom, ktorý najsilnejšie vplýva na dlhodobú spokojnosť zamestnancov.

Firmy, ktoré tieto potreby pochopia, budú mať náskok. Zamestnanci totiž zostávajú tam, kde cítia podporu, férové prostredie a skutočný záujem.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram