Slovensko
Menu
Index » Blog » Aktuality » Blog » Ako vybrať skutočne hodnotné darčeky pre zamestnancov
Uverejnené  20.10.25  v 

Ako vybrať skutočne hodnotné darčeky pre zamestnancov

Pred koncom kalendárneho roka sa vždy opakuje rovnaký scenár: HR oddelenia finišujú s hodnoteniami, odmenami a plánmi na ďalší rok. A popritom musia vyriešiť večnú otázku, čo darovať zamestnancom, aby to malo zmysel?

Fľaša vína, čokoládová bonboniéra či ďalší reklamný predmet s logom firmy už dávno stratili na atraktívnosti. Súčasní zamestnanci túžia po niečom, čo má pre nich osobnú hodnotu – po darčeku, ktorý si vyberú sami podľa svojich predstáv.

„Darček má byť poďakovaním a prejavom uznania. Ak však nie je osobný, stráca svoju silu. Naopak, zamestnanci veľmi ocenia, keď v ňom cítia úprimné poďakovanie za ich prácu, za to, že si ju niekto všíma a váži si ju,“ vysvetľuje Lívia Bachratá, riaditeľka pre Public Affairs v spoločnosti Edenred.

Univerzálne je prekonané

Firemné predmety či rovnaké darčekové balíčky pre všetkých pôsobia zvyčajne neosobne. Rovnako ako bonusy, ktoré síce majú finančnú hodnotu, ale neprinášajú zamestnancovi zážitok ani radosť. A pritom práve emocionálna hodnota daru rozhoduje o tom, či bude mať skutočný efekt.

„Koncoročná odmena v podobe darčeka má pre zamestnanca inú váhu, ak je osobná – odovzdaná s uznaním, menom, pochvalou. A ešte viac, ak má zamestnanec možnosť rozhodnúť, čo to bude,“ pokračuje L. Bachratá.

Darček na mieru

HR oddelenia tak stoja pred výzvou, ako a čím obdarovať zamestnancov, aby to bolo za primeranú cenu, nestálo to kopec času a energie a zároveň, aby darček splnil svoj efekt. Čoraz viac firiem si preto vyberá peňaženku Benefits na karte Edenred – elektronickú formu darčekových poukážok.

Zamestnanci na nej oceňujú najmä slobodu voľby. Sami si môžu vybrať, na čo svoju odmenu premenia, pretože ich to poteší. Jeden na wellness, ďalší na šport, knihu, koncert alebo nový gadget. Z pohľadu HR oddelenia ide o riešenie, ktoré šetrí čas aj administratívu, pretože všetko prebieha digitálne, bez papierov, objednávok či distribúcie balíčkov. Navyše to firme šetrí peniaze, pretože prostriedky na karte sú oslobodené od daní a odvodov, ak pochádzajú zo sociálneho fondu alebo sú poskytnuté ako nepeňažný benefit do 500 €.

Pridanou hodnotou je aj okamžitá dostupnosť a pohodlné využitie benefitov. Karta funguje s platbami Google Pay aj Apple Pay a vďaka širokej akceptačnej sieti ju možno použiť prakticky kdekoľvek na Slovensku. „Naše dáta ukazujú, že až 94 % zamestnancov oceňuje možnosť vybrať si benefit podľa seba. A až 99 % z nich takýto spôsob odmeňovania motivuje k lepším výkonom,“ dopĺňa L. Bachratá.

Darček, ktorý má trvalú hodnotu

Zamestnanci si pamätajú oveľa viac ako len konkrétny dar. Pamätajú si ten pocit. Pocit uznania. Keď ho firma obdaruje darčekom, ktorý dáva voľnosť a dôveru, vysiela jasný signál: veríme ti, zaslúžiš si to.

Takéto gesto podporuje motiváciu, lojalitu aj pocit spolupatričnosti, ktoré sú pre súčasné pracovné prostredie kľúčové.

„V čase, keď je pre firmy dôležité nielen získať, ale aj udržať kvalitných ľudí, aj zdanlivo drobná pozornosť môže zohrávať veľkú úlohu. Poďakovanie, ktoré má hodnotu finančnú aj ľudskú, je investíciou do budúcnosti firmy,“ uzatvára L. Bachratá.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram