Generácia Z je jednou z prvých globálne prepojených generácií, ktorá vďaka internetu vníma celý svet ako celok. Technológie sú pre ňu prirodzenou súčasťou života a v kariérnej oblasti hľadá spoločenskú hodnotu a zmysel. Ako teda pracovať so zamestnancami generácie Z tak, aby neodchádzali, ale naopak – rástli spolu s firmou?
Transparentná komunikácia
Mladí zamestnanci oceňujú lídrov, s ktorými zdieľajú rovnaké hodnoty, sú transparentní, úprimní, vedia ich motivovať a poskytnúť pravidelnú spätnú väzbu. Konštruktívna kritika ich posúva vpred, najmä, ak nielen pomenuje chybu, ale aj ukáže riešenie – ako to nabudúce spraviť lepšie a v ktorých oblastiach sa zlepšiť. Nezabúdajte na pochvalu, ktorá zvyšuje motiváciu, lojalitu voči firme a zlepšuje kolektívneho ducha.
Tip - Zaveďte v tímoch online chaty, kde sa môžu zamestnanci s manažérmi bližšie spoznať. Takéto prostredie podporuje uvoľnenú komunikáciu, priestor na obojstranný feedback a umožňuje manažérom dávať rýchlu pochvalu či praktickú radu. Výsledkom je priateľskejšia atmosféra a väčšia dôvera medzi tímom a lídrom.
Benefity, po ktorých skutočne túžia
Generácii Z záleží na témach, ktoré formujú svet – od duševného zdravia cez klimatické zmeny až po tému menštruačnej chudoby. Keďže denne čelia obrovskému množstvu podnetov – od digitálnych technológií až po ekonomické tlaky a zdražovanie – vyhľadávajú benefity, ktoré im prinesú vnútornú pohodu, podporia ich životný štýl a hodnoty.
O aké benefity ide?
Tip – doprajte zamestnancom benefity, po ktorých skutočne túžia. Praktickým riešením je karta Edenred Benefits, s ktorou môžu zamestnanci použiť prostriedky na mnoho aktivít- od športu a relaxu, cez wellness a kultúru, starostlivosť o zdravie a oveľa viac. Vďaka tomu sa benefity nestanú iba súčasťou HR balíčka, ale nástrojom, ktorý zlepšuje kvalitu života zamestnancov.
Priestor na kariérny posun a rast
Jednou z najväčších obáv zamestnancov generácie Z je kariérna stagnácia. Uprednostnia pestré skúsenosti a možnosť učiť sa novým veciam pred dlhoročnou lojalitou v jednej firme na rovnakej pozícii.
Najviac ich poteší, ak im firma dokáže garantovať kariérny posun každé dva až tri roky – či už povýšením, rotáciou na inú pozíciu alebo rozšírením kompetencií. Mladí zamestnanci sa chcú učiť, rozvíjať svoje zručnosti a prinášať nové nápady. Ak im ukážete jasnú kariérnu cestu a podporíte ich vzdelávaním, investujete nielen do ich spokojnosti, ale aj do lojality voči firme.
Tip - zaveďte garanciu kariérneho rastu každé dva roky a motivujte zamestnancov aj príspevkom za lojalitu – napríklad vo forme finančnej odmeny či kreditu na Edenred kartu, ktorý môžu využiť na stravovanie, vzdelávanie, šport alebo relax. Takto dáte jasne najavo, že si vážite ich prácu aj dlhodobý prínos pre firmu.
Hodnoty a zmysluplná práca
Pre moderné firmy je dôležité, aby sa zapájali do projektov, ktoré odzrkadľujú ich hodnoty. Generácia Z pritom kladie na tento aspekt veľký dôraz – nestačí im len výplata, očakávajú, že ich práca bude mať širší spoločenský dopad. Radi sa zapájajú do projektov, ktoré podporujú udržateľnosť, klimatické iniciatívy, humanitárne zbierky či aktivity spojené s diverzitou a inklúziou.
Tip – zapojte svojich zamestnancov do projektov, ktoré odrážajú firemné hodnoty. Môžu to byť športové výzvy, kde sa vyzbierané peniaze darujú na dobrú vec, dobrovoľnícke dni alebo firemné iniciatívy na zlepšenie pracovného prostredia – napríklad príspevok na MHD, sprchy pre cyklistov alebo dostupné menštruačné potreby na toaletách.
Generácia Z nie je náročnejšia a ťažšie zvládnuteľná. S iným prístupom si v nej viete nájsť lojálnych, pracovitých a čestných zamestnancov, ktorí budú tvoriť hodnoty, dosahovať skvelé výsledky a prinášať nové nápady. Spokojní zamestnanci sú najlepšou reklamou vašej firmy.