Každý zamestnávateľ chce mať motivovaný tím, ktorý pracuje efektívne a s nadšením. Jedným z najsilnejších nástrojov na budovanie pozitívnej firemnej kultúry je konštruktívna spätná väzba. Nie kritika, ale najmä pochvala a uznanie za dobre vykonanú prácu môžu výrazne ovplyvniť spokojnosť zamestnancov, ich produktivitu a lojalitu.
Výskumy ukazujú, že zamestnanci, ktorí pravidelne dostávajú reálny feedback, v ktorom sa môže objaviť aj kritika, ale vždy je zakončený pozitívne, sú angažovanejší a ochotnejší podávať lepší výkon. Pochvala im pomáha uvedomiť si svoju hodnotu pre firmu a motivuje ich k ďalšiemu profesionálnemu rastu.
„Zamestnanci sú základom každej úspešnej firmy. Ak chceme, aby rástli, musíme ich nielen viesť, ale aj oceniť ich úspechy a snahu,“ odporúča Lívia Bachratá, riaditeľka pre Public Affairs v Edenred.
Efektívny feedback je hra o čas
Povedať zamestnancovi „dobrá práca“ a možno ho pritom potľapkať po ramene, nestačí. Ak chcete, aby mala spätná väzba skutočný efekt, vždy treba uviesť konkrétny dôvod pochvaly. Napríklad: „Výborne si zvládol prezentáciu pred klientom, vďaka čomu sme získali nový kontrakt.“
Tiež nie je jedno, kedy zamestnanec dostane spätnú väzbu. Chváliť ho na Veľkú noc za prácu urobenú pred Vianocami nie je veľmi efektívne.
Naopak, čím skôr zamestnanec dostane uznanie za svoju prácu, tým lepšie si spojí pochvalu s konkrétnym výkonom. „Odporúčam nečakať na ročný hodnotiaci pohovor a oceňovať zamestnancov priebežne,“ pokračuje L. Bachratá.
Pochvala by mala byť vecná, ale pravdivá
Zamestnanci rýchlo rozpoznajú neúprimnosť. Preto by mal zamestnávateľ oceňovať vždy iba to, čo si skutočne zaslúži uznanie, aby feedback pôsobil autenticky a motivačne. Inak bude po krátkom čase spätná väzba zamestnancami vnímaná ako prázdne slová, ako technika, ktorú sa manažér naučil a aplikuje ju, lebo by to malo mať pozitívny výsledok. Ale ten sa nedostaví.
„Ešte lepšie než v súkromí je pochváliť zamestnanca verejne. Oceníte tak nielen výkon zamestnanca, ale motivujete aj ostatných členov tímu,“ dodala riaditeľka pre Public Affairs v Edenred.
Taktika cukru a biča nie je efektívna
Ak potrebujete zamestnancovi povedať, v čom sa môže zlepšiť, skúste tzv. sendvičovú metódu: začnite pozitívnym feedbackom, následne spomeňte oblasť na zlepšenie a zakončite ďalším povzbudením. Tento prístup pomáha zamestnancovi vnímať kritiku ako konštruktívnu, a nie demotivujúcu.
„Je fajn, keď pozitívna spätná väzba neprichádza len od manažérov. Povzbudzujte zamestnancov, aby si navzájom dávali uznanie za dobrú prácu. Môžete na to využiť napríklad firemné komunikačné platformy alebo jednoduché ďakovné kartičky, ktoré si kolegovia môžu odovzdávať alebo akýkoľvek iný spôsob. Dokonca môžete vyhlásiť výzvu, nech zamestnanci sami prídu s návrhom, ako by sa chceli navzájom oceňovať,“ ponúka zaujímavú inšpiráciu L. Bachratá.
Pozitívny feedback ako súčasť firemnej kultúry
Ak chcete, aby sa pozitívna spätná väzba stala prirodzenou súčasťou vašej firmy, je dôležité, aby ju podporovali všetky úrovne manažmentu.
Implementácia pozitívnej spätnej väzby do firemnej kultúry nie je jednorazový proces. Vyžaduje si systematický prístup a ochotu lídrov aktívne sa zapájať. Firmy, ktoré do tohto procesu investujú čas a energiu, sa môžu tešiť z vyššej spokojnosti zamestnancov, nižšej fluktuácie a lepších pracovných výsledkov.
Edenred je príkladom spoločnosti, ktorá si uvedomuje dôležitosť motivácie zamestnancov. L. Bachratá: „Vytvárame prostredie, kde je spätná väzba neoddeliteľnou súčasťou komunikácie. Vieme, že zamestnanci, ktorí sa cítia oceňovaní, sú spokojnejší a lojálnejší.“
Ak chcete, aby vaši zamestnanci boli produktívni a motivovaní, začnite jednoduchým krokom – povedzte im, že ich práca má zmysel. Pozitívny feedback je malá zmena, ktorá môže priniesť veľký rozdiel.