Slovensko
Menu
Index » Blog » Aktuality » Pracovné výkony zamestnancov sú oslabené pandémiou. Ako im zamestnávatelia môžu pomôcť?
Uverejnené  08.12.21  v 

Pracovné výkony zamestnancov sú oslabené pandémiou. Ako im zamestnávatelia môžu pomôcť?

Život v zajatí pandémie je vyčerpávajúci. Svoje o tom vedia hlavne zamestnanci. Trpia zhoršením fyzického a najmä duševného zdravia a demotiváciou. Čo si majú zamestnávatelia všímať a ako môžu svojim zamestnancom pomôcť?

Dôsledky pandémie pociťujeme všetci. Mnoho krajín rieši počty chorých, preplnené nemocnice, vyčerpaných zdravotníkov, infláciu a klesajúci výkon ekonomiky. Ako sa v tejto situácii majú zamestnanci? Dáta z prieskumu spoločnosti Edenred naznačujú, že sa zhoršuje najmä ich duševný stav. Sú frustrovaní, unavení, vystrašení a demotivovaní. Ich výkonnosť v dôsledku pandémie klesá, čo nie je dobrá správa pre zamestnávateľov. Ale aj táto situácia sa dá riešiť.

Čo trápi zamestnancov?

Možno to isté, čo ich zamestnávateľov – strach z nedostatku finančných prostriedkov a obavy o zdravie. Svoje vlastné, ale najmä o zdravie svojich blízkych. Cítia sa sociálne izolovaní a najmä zamestnanci pracujúci z domu to už nepovažujú za benefit. V rovnakom čase a priestore musia naraz zvládať nielen prácu, ale aj rodinné povinnosti.

Každého tretieho zamestnanca (34 %) trápi pocit frustrácie z toho, že nezvláda vybalansovať svoj pracovný a rodinný život a práca ho prestala uspokojovať. Ľudia si nehľadajú iné zamestnanie, ale ani nie sú schopní podávať také výkony a pracovať s rovnakým nasadením ako pred vypuknutím pandémie.

Potrebujú pomoc

Štvrtina zamestnancov otvorene priznala, že od zamestnávateľa potrebuje pomocnú ruku vo forme reálnej podpory svojho mentálneho zdravia. Urgentne potrebujú napríklad spätnú väzbu na svoju prácu. Chcú počuť pochvalu, potrebujú vedieť, že sa im niečo aj darí, že odvádzajú dobrú prácu. Možno nie v celom rozsahu, ale potrebujú dobré správy a povzbudenie. A taktiež reálne zhodnotenie svojho výkonu.

Ďalej potrebujú väčšiu finančnú istotu. Akákoľvek odmena, za ktorú sa dá niečo kúpiť, je v tejto situácii tiež podporou ich duševného zdravia. Reálne prinesie úľavu do napätého rodinného rozpočtu.

Čo môže urobiť zamestnávateľ?

Zamestnávateľ má v rukách niekoľko nástrojov, ako sa o svojich ľudí postarať, aby podávali dobré výkony v tomto náročnom období a aj potom:

  1. Počúvajte: Nedá sa pomôcť bez presného pochopenia toho, čo zamestnanci potrebujú, a preto sa ich treba pýtať a počúvať. Ako sa v súčasnej situácii majú? Čo ich reálne trápi? Čo by im podľa nich pomohlo? Budú to reálne návody, na základe ktorých sa dá zostaviť jednoduchý, ale efektívny plán pomoci.
  2. Poučte sa: V pandémii fungujeme takmer celé dva roky. Každý zamestnávateľ má teda relatívne dosť dát o tom, koľko dní boli zamestnanci chorí, koľko dní sa museli starať o člena rodiny alebo o deti keď boli zavreté školy a škôlky, koľko hodín odpracovali, ako sa im darilo pracovať z domu, ako zvládajú komunikovať a vychádzať s kolegami a  zákazníkmi na diaľku, čo ich najviac vyčerpáva. Aj z týchto údajov sa dá vyextrahovať niekoľko zlepšení, ktoré dajú zamestnancom pocit, že sa o nich zamestnávateľ stará. Napríklad extra pol dňa voľna každý druhý piatok. Vyzerá to ako drahé riešenie v už aj tak napätom rozpočte spoločnosti, ale toto je investícia, ktorá sa vráti.
  3. Inšpirujte sa: V iných firmách už možno zaviedli novinky na zlepšenie pracovných podmienok a podporu duševného zdravia zamestnancov. Inšpirujte sa nimi. Iné spoločnosti vám poskytnú návod a môžu byť odrazovým mostíkom pri vašom plánovaní.
  4. Komunikujte: V časoch neistoty je dôležitá včasná komunikácia a podpora. To pomôže zamestnancom znížiť pocit úzkosti z nasledujúceho obdobia a pomôže im sústrediť sa viac na prácu. Ak dáte svojim ľuďom najavo, že presne viete, čo ich trápi, nebudú sa v tom cítiť tak osamotene.

Zdroj: Edenred UK

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram